top of page

Liefde

  • Aug 24, 2025
  • 1 min read

ze zeggen dat je het woord liefde

niet in een gedicht gebruiken mag

een te groot woord

beter is het om het te omschrijven

maar hoe omschrijf je liefde

het is te groot

het is alles

het is het leven

het is waarom we zijn

het is waardoor we hier zijn

liefde

ik zeg het toch nog maar eens

liefde

het is ook zo mooi

en ik ga niet wijzen

naar hun, naar jou of naar mij

het zit in ons allen

we kennen het allemaal

en toch

het is zo ongrijpbaar

zo onverklaarbaar

het wordt ook wel getekend

als een hartje

een rood hartje

dat staat voor liefde

maar dat is niet genoeg

het is veel meer dan dat

niet te bevatten

niet te vatten

in een symbool

het is groter dan dat

liefde

we voelen het allemaal

zij, jij en ik

maar uitleggen lukt niet

voelt jouw liefde hetzelfde als die van mij

geen idee

hoe omschrijf je liefde

het is zo groot

zo mooi

zo zij, zo jij, zo ik

liefde


laat het altijd liefde zijn

elk ogenblik

want niks is zo fijn

als liefde



(geschreven voor mijn ouders en voorgedragen op hun 60-jarig huwelijksfeest)

 
 
 

Recent Posts

See All
Zo'n beetje

wanneer is het kantelpunt dat de vermeend durende stijgende lijn ineens dalende blijkt te zijn dat je achterom kijkt en ziet beter wordt het niet verbaasd dalend naar beneden afdrijvend van je argeloo

 
 
 
Zien

laten zullen we een keer kunnen mogen elkaar dan een keer misschien wellicht hallo hoe gaat en wie ben praten horen zeggen iets daar hier of waar dan straks ooit zien jij ik wij elkaar misschien

 
 
 
Je zal toch maar

je zal toch maar een boek zijn dan word je gelezen misschien wel begrepen de volle aandacht op jou maar eenmaal gelezen raak je vergeten blijf je onaangetast liggen in de boekenkast

 
 
 

Comments


bottom of page